Lupus Nederland

Lupus en darmen

Bericht
Geplaatst: 6 augustus 2012 om 18:24 uur
Hey allemaal,

Ik heb hier een paar vraagjes. Graag hierbij jullie ervaringen of adviezen.

Ik heb sinds een jaar lupus en zoals jullie wel weten schort er dan vanalles, ik heb dus een hele lijst met klachten waar ik me geen zorgen meer om maak, behalve om volgende:
ik heb al geruime tijd dat ik zo nu en dan een doorspoeling krijg via de darmen, zomaar uit het niets, plotse diarree, 1 keer maar en dan een hele tijd niks meer. De periodus tussen die plotse diarree werden steeds korter en intussen kan ik het verschillende keren per maand hebben. Ook word het steeds heviger. Zo was ik eergisteren aan ommetje aan het maken met mijn man en honden toen het plots opkwam. Ik snelde naar huis, moest zelfs in looppas, maar helaas telaat, onmogelijk op te houden. Klinkt misschien lachwekkend maar ik schaamde me dood, gelukkig geen mens op straat en ik was enkele huizen van het mijne verwijderd. Na die plotse diarree kan ik nog een dag of 2 mijn darmen voelen en horen borrelen en dan is het weer voorbij tot de volgende keer. Heeft iemand van jullie dit ook?
Mijn 2de vraag is: zoals alle klachten van lupus die komen en gaan heb ik ook geregeld een droge/plakkerige mond en drink ik me te pletter. Dit kan enkele dagen duren en gaat dan vanzelf weer over.
Aub, stuur me jullie reacties en ervaringen.
Alvast bedankt
Wolf
Geplaatst: 8 augustus 2012 om 16:48 uur
... intussen bij de huisarts langs geweest. Die dorst en plakkerige mond zou door de plaquenil komen. Mijn suiker werd geprikt en is OK.
Voor de diarree, moet ik wachten tot het zich opnieuw voordoet om dan een staaltje binnen te brengen.

Bedankt voor jullie reacties??
Geplaatst: 9 augustus 2012 om 23:08 uur
hoi,

Ik herken je klachten.
Ik heb ook vaak plotseling diaree, maar bij mij gaat er wel even heftige kramp aan vooraf.
Dan moet ik zorgen dat ik snel thuis ben.
Soms krijg ik kramp en komt de diaree meteen.
En dan is het rennen.
Krijg dan een knal rood warm hoofd.
Heelvervelend..

Droge mond heb ik ook regelmatig.
Ik wist niet dat het van de plaquenil kon komen.
(slik ik ook)
Ik weet niet of je tramadol gebruikt?
Daar heb ik het van

sterkte
Geplaatst: 10 augustus 2012 om 12:12 uur
hey,

Neen tromadol gebruik ik niet. Die krampen vooraf heb ik ook en idd, soms barst het zweet mij ook uit.
Volgens de huisarts kon dit niet gelinkt worden aan lupus (van die link had ze nog nooit gehoord), dus bij een volgende toiletrace kan ik een staaltje binnenbrengen voor onderzoek.
Bedankt voor je reactie!
Groetjes
Wolf
Geplaatst: 11 augustus 2012 om 10:13 uur
Hai Wolf,
Heel vervelend, darmklachten. En genant soms, helaas.

Ik heb geen diagnose lupus (maar wel heel veel klachten). Ik heb ook periodes gehad met heel erge darmklachten, zo dat ik 's nachts vanuit bed de wc niet eens haalde. Dat bleek toen door een allergie/overgevoeligheid tegen een ingredient (aloe vera) in de probiotica te komen. Pfff, denk je goed te doen... niet dus.

Kan je je klachten aan iets linken? Dus als je iets specifieks gegeten hebt, dan krijg ik klachten?
Dat warme, rode hoofd, en ook darmklachten kan een reactie op histamine zijn. Ik heb het na zuurkool, dan ga ik geheid aan de race. Andere voedingsmiddelen met berucht veel histamine zijn rode wijn, (Franse) kaas, vis.

Sterkte in ieder geval.
Esmee
Geplaatst: 12 augustus 2012 om 13:34 uur
Hey Esmee,

Bedankt voor je reactie en tips.
Ik moet van de dokter ook noteren wat ik heb geheten alvorens mijn darmklachten beginnen.
Momenteel kan ik het nog aan niks linken.
Rode wijn en franse kazen, gebruik ik zelden of niet, omdat dat uitlokkers zijn van migraine aanvallen, dus wat dat betreft let ik al geregeld op mijn eten (hoewel dit jaar (nog maar in de 8ste maand) ook al 15 aanvallen de revue zijn gepasseerd.

Ik blijf noteren en van zodra het zich weer voordoet, brengen we de staaltjes binnen, meer kunnen we niet doen he!

Dat het genant is kan je wel zeggen. Van zodra ik gebroebel hoor of voel durf ik amper het huis nog uit, uit schrik voor ongelukjes natuurlijk.

Hopelijk doet het zich snel weer voor dat het labo zijn werk kan doen, hihi.

Ik hou jullie in elk geval op de hoogte, en nog es bedankt om te reageren.

Groetjes
Wolf
Geplaatst: 28 augustus 2012 om 6:36 uur
Hoi,

Ik herken jullie klachten ook. Een paar jaar geleden vertelde de artsen mij dat ik een prikkelbare darm heb. Daar ga je dan opletten dat je genoeg vezels eet.
Sinds een maand heb ik steeds meer last van mijn darmen. Het is bij mij ook regelmatig zo dat ik nog dingen kan herkennen (voornamelijk groente en pitjes van brood).
Dat had ik voorheen nooit. Dadelijk moet ik naar de reumatoloog en wou ik even kijken of ze het kan verklaren.
14 dagen geleden ben ik via een keizersnede bevallen van mijn zoontje die momenteel nog op IC ligt. gisteren en eergisteren stond ik bij zijn bedje en brak ook ineens het zweten me uit, werd helemaal niet lekker en toen het eruit kwam leek ik wel rot te zijn zo erg stonk ik. Ik kon echt niet meer wachten tot thuis.
Geplaatst: 31 augustus 2012 om 21:29 uur
Hoi hoi,

Ik heb ook een droge mond en droge ogen. De reumatoloog wijt dit misschien aan het syndroom van Sjogren. Ik heb voor de droge mond pilocarpine pilletjes gehad maar je kunt het ook zonder medicatie proberen met biotene ( mondgel)

Voor de ogen heb ik oculotect druppels.

Groetjes
Angelique
Geplaatst: 1 september 2012 om 7:17 uur
... intussen al een staaltje binnengebracht (van de ontlasting) en niks gevonden, alles OK. Daar krijg ik het van h. Er ontbreekt ons aan vanalles, maar alles is OK.
Volgens de huisarts kan het zijn dat er parasieten aanwezig zijn, maar die zijn niet continue aanwezig, dus moet ik ng 2x een staaltje binnen brengen.
Ik vind het best een rare zaak!
ivm die droge mond zal ik er ook de reumatoloog eens over spreken.
Groetjes
Wolf
Geplaatst: 23 december 2012 om 22:18 uur
Hoi Wolf,

wat grappig om te lezen, dat onze gezondheid soms zo overeen komt.

Ik kreeg in dec vorig jaar erg last van diaree, precies zoals jij beschrijft. In februari/ maart besloot ik maar eens naar de huisarts te gaan en deze schoof het direct af op de plaquenill. Zij adviseerde mij naar de reumatoloog terug te gaan. Dus ik een afspraak gemaakt.
Een week voor mijn afspraak ben ik naar de EHBO gegaan omdat ik zo'n verschrikkelijke buikpijn had dat ik alleen nog maar in elkaar gedoken kon zitten.

Maag en darm onderzoeken gehad.
Resultaat: In mijn bloed kwam een redelijke ontsteking naar boven, en in het darmonderzoek geirriteerde darmen. De diarree werd veroorzaakt door een verstopping. Dit noemen ze dan overloop diaree. Het kan dan zo dun en slijmerig worden dat het langs de verstopping kan.

Ik heb nu preventief aanmaakzakjes met vezels en zakjes met laxerend middel. Wanneer ik last va mijn darmen krijg gebruik ik dit en dan gaat het weer goed.
Daarnaast veel water drinken!

Neem dit niet te licht op, want mij heeft het 5 dagen ziekenhuisopname gekost.
Die zakjes kun je via de huisarts aanvragen. Baadt het niet, dan schaadt het niet!

Ik hoop dat je er nog wat aan hebt.
Geplaatst: 24 december 2012 om 8:06 uur
Hey Suus,

Bedankt voor je reactie, ik neem je ervaring mee naar mijn HA. Momenteel heb ik niet meer zo'n last van diarree, maar wel heel veel luidruchtig gebroebel en af en toe diarree. Mijn darmen maken soms zo'n lawaai dat ik me soms schaam in bijzijn van anderen, maar da's het minste he!
Groetjes
Wolf
Geplaatst: 10 januari 2013 om 11:32 uur
hyee , misschien wat laat maar misschien kun je er nog wat mee

wij hebben paar maanden gesukkeld met dit
ik kon niks meer trappen waren haast onmogelijk
wat abnormaal is want ik ben 15 jaar , na 2 weken in het hospitaal minimaliseerde ze alles en gaven diagnoses waar je eiglijk niks met bent

via vriendin bij speciale dokter te recht gekomen en die stelde lupus vast , nog niet vast gesteld maar dat doet der nu niet toe

dus werden ook mijn darmen gecontroleerd door staal van uitwerpselen ,
er is vaak een conectie tussen lupus en darm klachten ,
deze test controleert ( gemakkelijk uitgelegd ik moest het begrijpen)
dus in je darmen zitten aan de rand goeie beestjes
en in het midden slechte beestjes die dood normaal zijn
maar door verschillende redenen kunnen die goed beestjes verwijnen en geve ze de kans om de slechte vast te hechten in de want waardoor een poort voor toelating van vitamine kan blijven open staan en zo wat afval naar het bloed gaat , dit kan door een staal getest worden niet veel dokters stellen dit voor omdat het een andere manier is van bekijken daarom misschien handig om dat te weten dat da mogelijk is , is wel duur moet ik erbij vermelden

ik hoop dat je hier iets met bent zo niet sorry

groetz selenalove x
Geplaatst: 10 januari 2013 om 18:06 uur
Bedankt voor je advies!
Groetjes
Wolf
Geplaatst: 10 januari 2013 om 18:09 uur
das graag gedaan x btw dat is onderzoek naar lekkende darm denk ik nu pas aan
Geplaatst: 24 mei 2013 om 10:54 uur
tjonge...die diareeklacht heb ik ook; zomaar out of the bleu; loopt alles er uit als water...in de afgelopen 3/4 maanden zo'n 4x zo'n dag gehad; en 1x 5 dagen achter elkaar; wou net naar de dr...en het was over! vaag hoor!
Geplaatst: 2 juli 2013 om 13:23 uur
Ik heb deze klachten ook. Ik krijg hevige darmkrampen en moet dan voor "wind" naar het toilet, waar het soms een kwartier tot half uur kan duren. Nadat ik even normaal naar de wc ben kunnen gaan komt er diarree gepaard met hevige buikkrampen. Het borrelen van mijn buik de dag erna kan voorkomen maar dat gebeurd niet vaak. Ik heb dit zeker 1x per maand als het al niet meer is...

Ik ben ervoor naar de dokter geweest en tests laten uitvoeren maar de dokters wuifden mij weg met "nerveuze darm".
Geplaatst: 9 juli 2013 om 13:07 uur
Hou,

Ik herken je klachten. In mijn geval komt het door de medicatie.
Die verzorgen opstoppingen in mijn darmen. Ik heb movicolon daarvoor.
Dat houd het redelijk in toom.
Ik heb SLE .
Daarnaast is het ook gebeurd dat ik salmonella heb opgelopen, maar die zie je vooral in je urine als het op kweek wordt gezet.
Daar kreeg ik een antibiotica kuur voor van 6 weken, maar die werkte niet voldoende.
Die sluimert ergens in mij lichaam. Gaan nu uitzoeken waar.

Droge mond kan heel goed door de medicatie komen, een van de veel voorkomende bijwerkingen van medicatie. De ene keer ben je er gevoeliger voor als de andere keer.

Heel veel sterkte ermee
Gr. Marielle
Plaats nieuwe reactie
© Lupus Nederland 2014 | Boeier 2 | 2991 KA BARENDRECHT
Disclaimer