Prednison
| Bericht | Auteur |
|---|---|
|
Geplaatst: 18 oktober 2011 om 9:32 uur
Zojuist ben ik bij de dermatoloog geweest. Gebruikte tot op heden plaqiunil, dit was al gehalveerd wegens haaruitval. Nu wordt helemaal gestopt met plaqiunil. Men is voornemens om me in te stellen op 15mg prednison per dag. Heeft er iemand ervaring met deze hoeveelheid en de bijbehorende bijwerkingen. Zit er namelijk niet zo op wachten....alvast bedankt! |
Lady Berichten: 13 |
|
Geplaatst: 19 oktober 2011 om 0:50 uur
Beste Lady, Ik heb al een bericht gestuurd, maar waarschijnlijk niet door gekomen. Maar ik heb veel ervaring met pretnison, ik heb nou al 5 jaar SLE ,Sjorgen en lupus ninfrutis,(nieren). de eerste 3 jaar heb ik aan een stuk door pretnison geslikt met daar bij bot opbouw tabletten , plastabletten, bloeddruktabletten en chew calcuim tabletten de laaste 4 slik ik al 5 jaar en kom ook niet meer vanaf, en na die 3 jaar krijg ik het regelmatig als een kuur en dan weer afbouwen, want mij specilist zegt dat hij rekening moet houden met mij nieren. die flink beschadig zijn gebleven na dat ik 5 jaar geleden half dood werd opgenomen en pas na anderhalf week na zoeken en zoeken achter zijn gekomen wat ik allemaal had, waar ik nooit wat van gehoord had.maar momenteel heb ik weer voor een week pretnison kuur, ik kan zeggen het is een paardemiddel het zet je wat op, en ik krijg als ik het smorgen in neem wat hartkloppingen maar dat gaat vanzelf weer over.van daar dat ik ook de botopbouw moet blijven slikken.maar als ik jou was zou ik alles vragen aan je specilist, het is jou ziekte en jou lijf, vragen en blijven vragen tot dat jij een goed gevoel bij heb. ik wens jou heel veel sterkte en zet'm op , positief blijven en het komt allemaal goed. liefs karin |
karinlupus Berichten: 60 |
|
Geplaatst: 10 november 2011 om 20:25 uur
Hoi Ik heb sinds mijn 17e SLE en slik nu al 18 jaar onafgebroken prednison (met een pauze van 1 keer een half jaar). Ben ooit begonnen met 60 mg en heb dat ongeveer een jaar geslikt. Daarna heel lang rond de 30 mg blijven hangen. De laatste jaren een onderhoudsdosering gehad van 10 mg. 8 maanden geleden dus voor het eerst sinds 18 jaar gestopt met de prednison! Maar zit nu weer op 40 mg. Dit omdat er een lupus nefritis is opgetreden. Waar ik met de prednison vooral last van heb is de Addisson crise. Door het jarenlange gebruik van de prednison zijn de bijnieren lui geworden. Hierdoor worden in geval van een infectie of stress door het lichaam zelf niet genoeg hormonen afgegeven ( dit wordt nl normaal overgenomen door de prednison). Hierdoor raakt het lichaam dan in shock. Dit is zeer pijnlijk en ben hiervoor al een aantal keren met spoed opgenomen geweest. Dit was overigens al een paar keer voorgevallen voordat ze er in het ziekenhuis achter waren dat het door de prednison kwam. Verder gebruik ik ACQ100 (ipv plaquenil), kalktabletten, alendroninezuur (ter voorkoming van osteoporose), cellcept 2000mg, nexium (maagbeschermer). ik hoop dat je iets aan mijn verhaal hebt. Heel veel succes Gr Emmy |
Emmy Berichten: 38 |
| Plaats nieuwe reactie | |