2e paasdag in tsjechië
| Bericht | Auteur |
|---|---|
|
Geplaatst: 6 april 2010 om 8:09 uur
Hoi allemaal, nou we hebben de Pasen weer overleefd. Uiteraard vieren we eerst op katholieke wijze in de kerk de Pasen en het einde van de vastentijd. Maar het is misschien wel leuk om iets te vertellen over de traditie van 2e Paasdag hier in Tsjechië, omdat ik denk dat maar weinig mensen daar iets vanaf weten. Op 2e Paasdag gaan alle jongetjes (evt. met papa's) de huizen langs met een zelfgevlochten soort zweepje (de koribac). Daarmee geven ze kleine klapjes op de benen en de billen van alle vrouwen in de huizen waar ze langs gaan. Daarmee slaan ze de ziekten uit de vrouwen, zodat ze goed voor de mannen kunnen zorgen. Bij elk huis krijgen de jongetjes een lintje aan hun koribac, dus aan het eind van de ochtend lopen ze met heel veel gekleurde lintjes. Ook krijgen ze bij elk huis een hapje of een gebakje en voor in de rugtas een chocolade-ei of een haasje of iets anders lekkers met nog wat kleingeld (bij bekenden iets meer) erbij. ![]() Dus aan het eind van de dag hebben ze een tafel vol met snoepgoed, een volle spaarpot en een leuke dag gehad. Voor de meisjes is het dus anders. Die moeten het allemaal ondergaan en de jongens het lekkers geven. In sommige dorpen gaan de meisjes na 12 uur de straat op om het om te draaien, maar bij ons in de regio doen ze dat niet. Al mag ik al lang blij zijn, haha, ik heb gehoord dat de vrouwen in Slowakije een emmer water over zich heen krijgen... Hartelijke groeten, Eveline |
zonbartos |
|
Geplaatst: 8 april 2010 om 15:17 uur
Hoi eveline, wat een ontzettend leuk verhaal! Het druist wel erg tegen mijn feministische gedachtens in, maar ok. Waarom slaan de meisjes niet terug haha. Bedankt voor je verhaaltje, het was erg amusant! liefs, suus |
Xentric |
|
Geplaatst: 9 april 2010 om 9:20 uur
Hoi Suus, ik moet zeggen, dat het ook lang geduurd heeft voor ik aan deze traditie heb kunnen wennen. De eerste 5 jaar ben ik bij mijn schoonmoeder op de bank gaan zitten (lees: verstopt) en heb me de hele ochtend niet laten zien, haha. Nu doe ik dus ook gewoon mee. Als ik nu aan mijn jongens zie hoeveel plezier ze er aan beleven, vind ik het allang goed. Maar ben dan wel altijd blij, dat ik (op dat moment) geen dochter heb, hoor. Groetjes, Eveline |
zonbartos |
|
Geplaatst: 13 april 2010 om 5:14 uur
Wat leuk dat je ons hier iets over vertelt. Euhm....zal mijn mening maar niet geven over slaan, zwepen en de vrouwen als doel Zie je trouwens wel voor me Eveline, verstopt op de bank als er weer geluid was bij de voordeur Liefs, Moon. |
Mónica |
|
Geplaatst: 14 april 2010 om 11:12 uur
Quote: Wat leuk dat je ons hier iets over vertelt. Euhm....zal mijn mening maar niet geven over slaan, zwepen en de vrouwen als doel He moon, dat idee heb ik dus ook! Ik ben redelijk feministisch (ook opzij-lezeres Maar toch kan ik me wel voorstellen dat dit vanuit traditie gedaan wordt. Eveline, als ik daar zou wonen, zou ik toch echt terugmeppen |
Xentric |
| Plaats nieuwe reactie | |