Lupus Nederland

Slaapdilemma

Bericht
Geplaatst: 21 juni 2010 om 19:52 uur
Hallo allemaal,
Ik heb even een vraagje aan jullie.
Hoelang slapen jullie op een dag?
Ik heb echt een probleem met slapen.
Ik kan s avonds moeilijk in slaap komen.
Dus ik ga pas om 01:00 of 02:00 slapen.
En ik word dan ongeveer 10 a 11 uur weer wakker.
Maar ik ben dan echt helemaal gebroken.
En op de dagen dat ik werk, ben ik ook heel erg moe.
Maar dan om 12 uur ongeveer al.
Zijn jullie ook zo moe de hele dag door?
Voel me oud en versleten, terwijl ik pas 25 jaar ben. Bedroefd
Geplaatst: 21 juni 2010 om 20:03 uur
ja ik heb dat ook.
ik kan soms tot 11 u slapen en opstaan met het gevoel dat ik een hele nacht wakker heb gelegen en voel me nog zo moe
misschien moet je eens proberen met een vitaminekuur .
het kan zijn dat dat bij jou misschien helpt
het is echt lastig om je zo te voelen ookal ben jij nog zo jong ik ken dat gevoel ik ben nog maar 18 jaar
ik wens je veel sterkte en hou vol
zolang we elkaar hebben kunnen we die ziekte wel aan xx
Geplaatst: 22 juni 2010 om 5:55 uur
Goedemorgen,

Zelf heb ik ook veel moeite met slapen, ik kan wel slapen maar nooit uitgerust.
Ik ga tussen 10-11 uur slapen op werkdagen ben ik meestal tussen half 6 en half 7 wakker en op vrije dagen tussen 7 en 8. Ook ga ik in de middag altijd nog slapen, dat is meestal van half 1 tot 2.
Ik kan wel de dag aardig door komen, maar het zou wel fijn wezen om niet zo moe te voelen en energie te hebben.
Helaas schijnt dit gewoon een heel groot probleem bij de sle te zijn en weten ze niet wat eraan gedaan kan worden.\

Groetjes Ramona
Geplaatst: 22 juni 2010 om 11:49 uur
hoi allemaal,

ik heb ook enorme slaapproblemen, heb sle achtigeziekte maar ook me/cvs
ik kreeg amitriptyline voor in te slapen, maar 20 mg , en dat hielp mij wel, ong. een half jaar.
daarna niks gebruikt, de de slaapbroblemen werden erger, sliep soms pas om 0300 in!
ook als ik een enkele keer wel redelijk sliep dan werd ik doodmoe wakker... maar dat past echt bij cvs, geen verkwikkende slaap.
kreeg zelfs paniekaanvallen ervan! sinds kort gebruik ik lormetezapam, max 2 keer per week, om verslaving tegen te gaan, en daarmee kom ik de week redelijk door,
als het te erg wordt kan ik een pilletje pakken.
maar ik ga wel altijd rond 09.00 uit bed, moe of niet! zo heb je toch een regelmaat, kom ik om 11-1200 uur pas uit bed, dan ben ik ook nog moe!
lastig allemaal hè?
Geplaatst: 22 juni 2010 om 11:50 uur
hoi allemaal,

ik heb ook enorme slaapproblemen, heb sle achtigeziekte maar ook me/cvs
ik kreeg amitriptyline voor in te slapen, maar 20 mg , en dat hielp mij wel, ong. een half jaar.
daarna niks gebruikt, de de slaapbroblemen werden erger, sliep soms pas om 0300 in!
ook als ik een enkele keer wel redelijk sliep dan werd ik doodmoe wakker... maar dat past echt bij cvs, geen verkwikkende slaap.
kreeg zelfs paniekaanvallen ervan! sinds kort gebruik ik lormetezapam, max 2 keer per week, om verslaving tegen te gaan, en daarmee kom ik de week redelijk door,
als het te erg wordt kan ik een pilletje pakken.
maar ik ga wel altijd rond 09.00 uit bed, moe of niet! zo heb je toch een regelmaat, kom ik om 11-1200 uur pas uit bed, dan ben ik ook nog moe!
lastig allemaal hè?
Geplaatst: 22 juni 2010 om 12:43 uur
Hallo allemaal,

Ik had soms problemen met inslapen, maar vooral met doorslapen. Rond 2-3 uur was ik wakker en kon ik niet meer inslapen. Heb meerdere kruidenmedicijnen gebruikt, ook stilnox (vond ik te zwaar, kreeg ik zo'n duf hoofd van. Ik ben vrij gevoelig voor medicijnen).
Ik gebruik nu 2,5 mg diazepam (kinderdosis) en voor mij is dat net voldoende om rustig door te slapen. Daardoor voel ik me een stuk uitgeruster.

Als ik het druk heb, pak ik soms 's middags nog een half uurtje-uurtje op de bank. Dan kan ik weer even tegenaan.
Hartelijke groeten, Eveline
Geplaatst: 22 juni 2010 om 13:06 uur
Hoi allemaal,

Als ik in de middag een dutje doe, kan ik in de avond helemaal niet slapen. Ik wil het liefst zonder extra medicijnen gewoon kunnen slapen. En het liefst ook zonder 3 a 4 keer uit bed komen zonder te hoeven plassen. Daar word ik ook zo gek van. Verward
Ik moet volgende week vrijdag naar de immunoloog en ik zal het daar bespreken. Misschien dat hij een oplossing heeft. Ik ben echt jaloers op de mensen die wel elke dag lekker uitgerust wakker worden. Ik heb dat 8 jaar lang niet meer gehad.Oeps!
Geplaatst: 22 juni 2010 om 13:36 uur
Dat 3-4 keer per nacht eruit om te plassen heb ik ook last van, dat is echt vervelend. Een goede nachtrust met goed doorslapen zou een hoop helpen
Geplaatst: 22 juni 2010 om 17:46 uur
Hoi Aartie en Ramona,
ik heb ruim 4 jaar slecht tot niet geslapen 's nachts. Ik wilde dus ook absoluut niet aan de medicijnen. Tot ik een keer griep heb gehad, waardoor ik helemaal uitgeput raakte. Toen heb ik een weekje iets gebruikt om te slapen. Ik wilde dat ik het jaren terug gedaan had. Zoals ik al schreef, ik gebruik een kinderdosis (echt heel laag) en slaap nu al ruim 3 maanden stukken beter! Dus ja, graag zonder medicijnen, maar ik denk dat goed uitrusten voor mijn lupus ook erg belangrijk is. Dus ik heb het zo opgelost.

Dat meerdere keren naar de wc moeten 's nachts is erg vervelend en ook niet erg bevorderend voor de nachtrust. Mijn uroloog heeft me ooit verteld, dat dit opgelost kan worden door een eenvoudig tabletje.

Nu lijkt het misschien alsof ik jullie aan de medicijnen wil hebben. Dat is echt niet zo, maar waarom zou je jezelf zo "kwellen" als het eenvoudig verholpen kan worden?

Heel veel succes en ik wens iedereen in dit topic een "slaap lekker vanavond!!" Knipoog Groetjes, Eveline
Geplaatst: 22 juni 2010 om 22:02 uur
Hoi Eveline,

Kan me best voorstellen dat je het op een gegeven moment echt zat ben en wel lekker wil slapen.
Vandaag moest ik bij de huisarts zijn en heb het er ook over gehad. Nu heb ik van haar een homeostatisch middel voorgeschreven gekregen namelijk melatonine, dus wie weet slaap ik wel heeeeeeeel lekker vannacht :-D

Groetjes Ramona
Geplaatst: 22 juni 2010 om 22:51 uur
Hi allemaal,

Zelf heb ik gelukkig geen problemen om in slaap te komen, mijn probleem is eerder dat ik geen tijd heb om lang genoeg te slapen. Knipoog
Maarre, ik schijn ook te snurken, waardoor vriendlief niet altijd even goed kan slapen. Daarnaast heeft hij ook periodes waarin hij tot een uur of 3 wakker ligt (ongeacht mijn snurken). Hij slikt daarvoor af en toe pillen van het merk sleepzz geloof ik, dat is ook homeopatisch (met melatonine). Voor hem werken ze prima.
Misschien dat een homeopatisch middel een mooi 'tussenstation' kan zijn voor mensen die slecht slapen, maar die huiverig zijn voor zwaardere middelen?
Geplaatst: 23 juni 2010 om 11:00 uur
Lieve Ramona en Loez,
Fijn als je lekker geslapen hebt vannacht! Ik wens het jullie van harte toe. Wel wilde ik enigszins waarschuwen voor melatonine. Mijn vader heeft het mij ook aangeraden. Ik heb toen wat informatie op het internet erover opgezocht. Daar stond toen duidelijk bij vermeld, dat melatonine niet aangeraden wordt voor mensen met auto-immuunziektes. Het hormoon zou ontstekingsbevorderend werken... ook heb ik gelezen dat het immuunsysteem door dit hormoon ineens versterkt wordt. Dit kan uiteraard voor ons voor problemen zorgen.

Ik heb er zelf geen ervaring mee, omdat ik het (op basis van de dingen die ik gelezen had) maar niet geprobeerd heb...

Ik kan het precieze artikel niet terug vinden, maar als je googled op "melatonine, auto-immuunziekte" krijg je al heel veel links waar je dit soort info kunt lezen. Het spijt me, dat mijn info niet wat positiever is, maar ik wilde het jullie liever TOCH laten weten.

Wederom wens ik jullie: Slaap lekker!! Liefs, Eveline
Geplaatst: 23 juni 2010 om 11:13 uur
Hoi,

Ik had dat zelf inderdaad gisteren ook gevonden, maar goed het is niet zo dat je er last van hoeft te krijgen.
Ik wil het in ieder geval wel een kans geven.
Omdat ik van het weekend ga vissen wil ik het na het weekend proberen.
Vannacht had ik wel een tablet ingenomen, maar daar heb ik nog niets van gemerkt.
Nog even vaak uit bed geweest om te plassen en nog niet uit gerust.
Vandaag is mijn vrije dag, dus even lekker rustig aan proberen te doen.
In ieder geval wel bedankt voor je melding eveline

groetjes Ramona
Geplaatst: 23 juni 2010 om 15:29 uur
Hallo iedereen,

Wat betreft slaapproblemen en lupus kan ik niet echt een mening meer geven omdat mijn slaaptekort voornamelijk veroorzaakt wordt door de medicatie voor de SLE. Voorheen was ik iemand die heel weinig sliep. Ik ging rondom 01.00/02.00 slapen en rondom 05.00 ging de wekker weer. Uit bed komen was niet mijn hobby, draaide me graag –tig keer om maar ik was verder wel de gehele dag gewoon fit.

Doordat ik al maanden bijna niet slaap is mij meerdere malen aangegeven dat ik eventueel slaapmedicatie kon krijgen (om door te slapen, want in slaap vallen is voor mij niet zo moeilijk meer! Als ik mijn bed maar visualiseer dan dommel ik al in Mr. Green ).

Ik weiger de slaapmedicatie omdat ik alleenstaande moeder ben. Het idee alleen al dat ze me nodig hebben en ik ben niet wakker te krijgen, nee dank je de koekoek!

Enige tips die ik dan eventueel nog heb is wat ik zelf altijd heb gedaan, zoals meditatie. Bijvoorbeeld met mijn MP3. Of audioboeken beluisteren op mijn MP3. Misschien voor velen zoetsappige oplossingen, maar bij mij werkt het Knipoog

Verder wil ik toch nog ook mijn persoonlijke mening geven betreffende melatonine. Het lijkt mij toch het verstandigste dat wat voor middel je ook gebruikt/wilt gebruiken, of het nu homeopathisch is of niet, om dit toch echt te overleggen met je arts. Soms lijken bepaalde middelen heel erg onschuldig maar lieve mensen, neem gewoon geen onnodige risico’s. Niemand van ons zit te wachten op een opvlamming, toch?

Liefs enneh…hopelijk lekker slapen voor vannacht Lekker puh ,
Moon.
Geplaatst: 23 juni 2010 om 16:14 uur
Lieve Monica,
Ik kan me voorstellen, dat je niet aan de medicatie wilt als alleenstaande moeder. Ik kan natuurlijk alleen voor mijzelf spreken, dat ik nog steeds gewoon wakker wordt als mijn kinderen mij nodig hebben. Ik word alleen niet van elk hoestje of omdraaien van ze wakker. Dus voor mij is die kinderdosis genoeg om relaxter te slapen. Net even dat stukje spanning (dat ik blijkbaar onbewust in me had) weghalen en voor mij is dat voldoende.

Lieve Ramona, graag gedaan. Ben blij dat je mijn nieuws positief opvat. Voelde me zo vervelend om een mogelijke oplossing in de grond te boren...

Ik kwam vandaag een artikel tegen waarin letterlijk gezegd werd, dat melatonine ontstekingbevorderend werkt (dat artikel ging over astma-patienten die met melatonine meer last hadden van nachtelijke benauwdheid). Daar schrok ik behoorlijk van. Vandaar dat ik het toch graag even wilde melden. (Om eventuele opvlammingen te voorkomen, zoals Moontje ook al zegt!)

Nou veel succes ermee. Ben benieuwd naar alle ervaringen. Alvast een fijn weekend gewenst ennuh... wederom slaap lekker! Liefs, Eveline
Plaats nieuwe reactie
© Lupus Nederland 2012 | Boeier 2 | 2991 KA BARENDRECHT
Disclaimer